چکیده

طراحی نقشه گنج یا رویداد نقشه گنج چگونه است؟

  1. بازی نقشه گنج را به صورت یک رویداد چندتیمی طراحی کنید.

    تا تیم‌ها برای حل معما با هم به رقابت بپردازند.

  2. طول مدت بازی را با طول مدت رویداد هماهنگ کنید.

    توجه کنید که حل کردن معماها به اندازه زمان مطلوب برای رویداد به طول بینجامد؛ نه زودتر تمام شود نه دیرتر. برای این منظور، اقدامات کمکی طراحی کنید تا در صورت نیاز، حل معما را تسریع کنید یا به تاخیر بیندازید.

  3. برای رویداد یک تم مناسب در نظر بگیرید.

    معمولا این تم به تناسب مفاهیمی که قرار است آموزش داده ود یا به تناسب درخواست اسپانسر یا مناسبت تقویمی انتخاب می‌شود.

  4. در کنار معمای اصلی، معماهای فرعی طراحی کنید.

    تا در صورتی که در پایان زمان رویداد، معمای اصلی حل نشد، همچنان بتوانید تیمی را برنده اعلام کنید.

  5. از تیم‌های خبره برای برگزاری رویداد نقشه گنج کمک بگیرید.

    خصوصا اگر قصد دارید رویداد نقشه گنج شما به یادماندنی و موثر باشد و اهداف آموزشی یا تبلیغاتی برای این منظور دارید، کمک‌گرفتن از تیم‌های حرفه‌ای می‌تواند بسیار موثر باشد.

نقشه گنج و اتاق فرار

نقشه گنج یک رویداده که برخی گروه‌های آموزشی و برخی ارائه‌کنندگان بازی‌های کسب‌وکاری برگزار می‌کنند.

در طول این رویداد، یک معمای اصلی وجود داره و بازی‌های مختلفی طراحی میشه که هر کدومشون بخش کوچکی از معما را حل می‌کنه: یه چیزی شبیه به اتاق فرار. با این فرق که در اتاق فرار، بازی به صورت سانسی به فروش میرسه و شما ممکنه پس از پایان وقت، به هیچ نتیجه‌ای نرسید و خداحافظ. 

اما در نقشه گنج، تازه بعد از چند ساعت بازی، معمولا به تحلیل رفتار و تحلیل معماها می‌پردازند. به همین دلیل، این بازی باید تموم بشه. بنابراین مارهاش خیلی گزنده نمی‌تونند باشند.

حالا ممکنه کل رویداد نقشه گنج در یک مکان برگزار بشه، ممکنه در ۲-۳ جای مختلف. در صورتی که لازم باشه در حین رویداد، تیم‌ها به محل دیگری مراجعه کنند، بسته به صلاحدید طراحانش، ممکنه همه با هم به سمت محل بعدی حرکت کنند یا اینکه هر تیمی در هر مکان که کارش تموم شد بره بعدی.

نقشه گنج و نقشه غیر گنج به دو منظور

مسلما هیچ کس هزینه نمی‌کنه و یه صبح تا شب وقت نمی‌ذاره برای بازی‌ای که آخرش برنده نداشته باشه و هیچ نتیجه‌ای هم نداشته باشه. 

به همین دلیل معمولا در کنار معمای اصلی، یک یا دو پیرنگ فرعی هم ایجاد می‌کنند تا:

۱- بشه بازی را پایان داد

معمولا یکی از راه‌های فرعی برنده شدن در نقشه گنج، اینه که اگر هیچ تیمی موفق نشه معمای اصلی را حل نکنه، تیمی برنده میشه که بیشترین دارایی را در پایان رویداد داره.

۲- بشه بازی را تحلیل کرد

ولی معمولا معما حل میشه و بنابراین، یک موقعیت جذاب پیش میاد برای تحلیل اینکه کدوم تیم چسبید به اصل ماجرا و کدوم فکر مسیرهای فرعی بود و این چیزا…

نقشه گنج

طراحی نقشه گنج به صورت تماتیک

بسته به اینکه در چه تاریخی یا به چه مناسبتی یا در کجا این رویداد قرار باشه برگزار بشه، معمولا تم معمای اصلی، یه ارتباطی به اون زمان یا مکان پیدا می‌کنه. 

باز همین هم کمک می‌کنه به اینکه معما بی‌جواب نمونه.

اگه طراحان نقشه گنج اهداف آموزشی هم داشته باشند، یه طوری به یه مدل یا موضوع آموزشی ربطش می‌دهند. از این طریق:

  • هم موضوع از طریق بازی بهتر جا می‌افته،
  • هم از یه جایی به بعد که تم کشف شد، هیجان بازی بالاتر میره و تیم‌ها به حل معمای اصلی نزدیک‌تر می‌شوند.

حل معما یا بردن با مسیرهای فرعی؟

اگر در ابتدای رویداد، معما ابهام زیادی داشته باشه، معمولا تیم‌ها مسیرهای فرعی را جدی‌تر می‌گیرند. وقتی رویداد به نیمه روز میرسه و هنوز تم معما کشف نشده، باز اهمیت مسیرهای فرعی مثل ذخیره کردن دارایی‌ها بیشتر میشه. این در حالیه که معمولا طراحی به نحوی صورت می‌گیره که تیم‌ها با خرج کردن دارایی‌هاشون به کلیدهای حل معما دست پیدا می‌کنند.

این‌جاست که انتخاب بین هزینه‌کردن و حفظ دارایی‌ها، باعث به وجود اومدن بحث‌ها و موقعیت‌های دراماتیک بین اعضای تیم‌ها میشه!

وجود تماشاچی و برگزارکننده و فیلم و عکسی که بعدا از رویداد احیانا در شبکه‌های اجتماعی پخش خواهد شد، هزینه باختن را بالا می‌بره و تصمیم‌گیری را سخت‌تر می‌کنه. تا حدی که تحلیل‌های بازی معمولا از حد تحلیل‌های رفتاری و هنجاری و ارتباطی فراتر میره.

طراحی نقشه گنج برای آموزش مفاهیم کسب‌وکاری

خیلی چیزها را در نقشه گنج میشه آموخت. ولی به طور ویژه، نکات کسب‌وکاری زیادی در این رویداد قابل تجربه کردنه. چند تا از مهمترین مفاهیمی که باید در طراحی نقشه گنج بهش توجه کرد.

۱- رقابت منفی

اگر یکی از تیم‌ها به حل معما نزدیک بشه، معمولا تیم‌های دیگه سعی می‌کنند سر راهش سنگ بندازند. این در حالیه که می‌تونند همه با هم توافق کنند و با اشتراک کلیدهاشون، معما را با کمک هم حل کنند و جایزه بازی را تقسیم کنند… البته اگر جایزه‌ای وجود داشته باشه!

۲- بردن در صورت باخت رقیب

توافق عمومی در مورد بالا چه موقع سخت‌تر میشه؟ وقتی که یکی از تیم‌ها در یکی از مسیرهای فرعی از بقیه خیلی جلوتر باشه. پس عملا یک تیم به معما نزدیک شده، و یک تیم دیگه اگر آرامش را به هم بزنه، معما حل نمیشه و خودش برنده میشه.

۳- خطای هزینه از دست رفته

هرچه رویداد به پایانش نزدیک‌تر بشه، تغییر رویکرد و تغییر استراتژی برای تیم‌ها مشکل‌تر میشه. چون سعی می‌کنند به خودشون امیدواری بدهند که اگر یک مقدار دیگه تلاش کنند، شاید به نتیجه‌های خوبی برسند. تشخیص اینکه اصلا در مسیر درست حرکت می‌کنند یا نه، در صورت بروز این خطای شناختی، سخت‌تر و سخت‌تر میشه.

این بلا حتی سر افراد حرفه‌ای و کسب‌وکارها هم میاد. این که فقط یه بازی آموزشیه!

۴- تله انجام کارهای ساده

ملا نصرالدین یه شب دنبال کلیدش میگشت. یکی اومد کمکش کنه، هی باهاش گشت، دید پیدا نمی‌کنه، 

پرسید: مطمئنی اینجا گمش کردی؟

جواب داد: نه! افتاده اون طرف توی تاریکی.

پرسید: پس چرا اینجا را می‌گردی؟

گفت اینجا لااقل نور هست چشمم می‌بینه!

توصیه

اگر موقعیتی پیدا کردید که طراحی نقشه گنج را تجربه کنید، دقت کنید که برگزارکننده جزو برنامه، تحلیل کسب‌وکاری هم در پایان ارائه کنه. خودتون هم در طول رویداد، صرفا روی بردن متمرکز نباشید. چون تمرکز بر بردن گاهی باعث میشه از فعالیت‌های تیم‌های رقیب غافل بشید و نتونید تشخیص بدهید که خودتون در مسیر درست قرار دارید یا نه!