دسته‌ها
اخبار

موزه و مدیریت بحران: درباره کتاب فلسفه موزه برای قرن بیست و یکم

چرا در مواقع بحران، بسیاری از موزه‌ها رایگان میشن؟ کتاب «فلسفه موزه برای قرن بیست و یکم» برای چنین اقداماتی جواب‌های خردمندانه جذابی داره.

موزه‌گردی در بحران کرونا

در این روزهایی که تصمیم‌گیری برای کسب‌وکارها سخت شده، بسیاری از موزه‌های معتبر دنیا تورهای مجازی رو رایگان کردند! من هم دارم کتاب فلسفه موزه برای قرن بیست و یکم می‌خونم!

یه بخشی از فصل ۸ این کتاب، درباره بحران افسردگی عمومی و ناامیدی ناشی از جنگ جهانی دوم بود و اینکه چطور موزه بریتانیا با ایجاد یک کمپین نمادین، تونست حس هنردوستی و آداب زندگی فرهنگی رو زنده نگه داره – یا شاید حتی تقویت کنه.

این چند خط رو در ادامه نقل کردم. فکر می‌کنم با خوندنش دلیل خردمندانه‌ای برای رایگان کردن تورهای مجازی پیدا کنیم.

این بخش رو بخونین:

فلسفه موزه بریتانیا در جنگ جهانی دوم

در طول جنگ جهانی دوم، موزه‌های متعدد بریتانیا همه مجموعه‌های خود را به معادن، مزارع و جاهای دیگر در بیرون از لندن انتقال دادند تا میراث گران‌بهای بریتانیای کبیر و بسیاری از جاهای دیگر جهان در برابر تخریب ناشی از حمله‌های هوایی آلمان‌ها ایمن باقی بماند. این شهر شبانه بمباران می‌شد. بمب‌افکن‌های آلمانی بر قسمت‌های مختلف شهر بمب می‌ریختند. لندن در خاموشی کامل به سر می‌برد. ده‌ها هزار نفر جان داده بودند و ده‌ها هزار نفر مجروح شده و خانه‌های خود را از دست داده بودند. اما مردم انگلستان احتیاج داشتند از نمادهای زندگی عادی کمک بگیرند تا عزمشان را برای مقاومت علیه یورش هیتلر مستحکم سازند. یکی از نشانه‌های زندگی عادی، یکی از ارتباط‌ها با بهترین جنبه انسانیت، آثار هنری فوق‌العاده بودند که در موزه بریتانیا وجود داشت. اگرچه موزه از آثار هنری خود تهی شده بود، زیرا محوطه نزدیک میدان ترافالگار که موزه در آن قرار دارد یکی از اهداف بمباران‌های آلمانی‌ها بود، تشخیص داده شد مردم لندن احتیاج دارند آثار هنری مهم موزه‌شان حتی در طول وحشتناک‌ترین حمله‌های نازی‌ها نمایش داده شود. هر ماه، یک اثر هنری خیره‌کننده و گران‌بها در موزه‌ای که خالی بود آویزان می‌شد، و ده‌ها هزار نفر از آن بازدید می‌کردند؛ افرادی که در آثار هنری سلامت عقلی می‌یافتند تا به آنها در مقابله با جنونی که آن‌ها را دربرگرفته بود کمک کند. آن‌ها از زیبایی و دوام بهترین کارهای بشر استفاده می‌کردند تا از تاخت‌وتازهای بدترین نمونه‌های نوع بشر بگریزند.

فلسفه موزه برای قرن بیست و یکم
ویراستار: هیو ه. جنویز
مترجم: کورس سامانیان ، مریم الماسی
نشر حکمت – ۱۳۹۸
صفحه۱۷۶
فصل ۸: الزامات اخلاقی نهادها، مسئولان و مدیران…
نویسنده مقاله: مایکل ا. ماریس
فلسفه موزه برای قرن بیست و یکم - روی جلد - نوشته هیو ه. جنویز - ترجمه کورس سامانیان و مریم الماسی
فلسفه موزه برای قرن بیست و یکم - پشت جلد - انتشارات حکمت

کتاب فلسفه موزه برای قرن ۲۱

این کتاب یک مجموعه مقالات بوده که نویسندگانش از سراسر دنیا با تخصص‌های مختلف، هر کدوم به تناسب موزه‌ای که کار می‌کنن، مطالبشون رو در یک کتاب جمع کردند. نویسندگان این کتاب در انواع موزه‌ها به عنوان موزه‌دار یا متخصص کار می‌کنن: مردم‌شناسی، گیاه‌شناسی و … حتی مثلا رییس موزه لوور – در زمان نگارش کتاب در سال ۲۰۰۶ – هم یک بخش نوشته.

موضوع بعضی از جذاب‌ترین فصل‌های کتاب

  • فصل ۳: موزه، جایی که تمدن‌ها با هم برخورد می‌کنند یا جایی که برخوردها متمدن می‌شوند؟
  • فصل ۴: ملاحظات حقوقی و اخلاقی موزه
  • فصل ۸: الزامات اخلاقی در راستای حفاظت و مراقبت از مجموعه‌های موزه
  • فصل ۱۴: موزه‌های آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار
  • فصل ۱۷: فلسفه‌ای تجربی برای مدیریت باغ‌وحش‌ها و آکواریوم‌ها
  • فصل ۲۲: موزه‌ها چگونه مخاطب را جذب کنند؟
  • فصل ۲۳: انتخاب جامعه و دغدغه‌های موزه

این‌ها عنوان دقیق فصل‌ها نیستند. یه مقداری متفاوت نوشتم تا موضوع فصل‌ها مشخص‌تر باشه. کلا کتاب جذابیه که یک‌باره نمیشه از ابتدا تا انتها خوندش؛ البته سایر کتاب‌های حوزه فلسفه و تاریخ هنر هم همین‌طور هستند. این کتاب تخصصی محسوب میشه و قاعدتا به کار دانشجویان فلسفه هنر و مطالعات موزه و مرمت و … بیشتر میاد. ولی اگر شما هم سوال‌های متعددی درباره فلسفه موزه دارین و براتون سواله که چرا موزه‌ها اینقدر هزینه می‌کنند و چرا برخی جوامع برای موزه‌داری و موزه‌رفتن ارزش بیشتری قائل هستند، این کتاب ارزش خوندن رو داره.